رایگان- جدیدترین فیلمها - کلیپها و تم های موبایل - پروژه

فیلمهای روز دنیا رایگان - تم ها و نرم افزار های موبایل - پروژه های دانشجوی رایگان - مقالات تخصصی - ترجمه - دانلود رایگان - عکس

رایگان- جدیدترین فیلمها - کلیپها و تم های موبایل - پروژه

فیلمهای روز دنیا رایگان - تم ها و نرم افزار های موبایل - پروژه های دانشجوی رایگان - مقالات تخصصی - ترجمه - دانلود رایگان - عکس

مادربوردها و وبلاگ ها


مادربوردها برای بیش از۲۰ سال از قطعات ضروری کامپیوترهای شخصی بوده اند. یک مادربورد را می توان مدل کوچک شده ای از یک شهر مدرن شامل تعداد زیادی ساختمان های پیش ساخته در نظر گرفت که هر کدام از آنها نیروی مورد نیاز خود را از سیستم الکتریکی شهر دریافت می کنند. بزرگراه های متعددی با عرض های مختلف اطلاعات را بین ساختمان ها منتقل می کنند.

 

برای توضیحات بیشتر ادامه مطلبو کلیک کنید ....

 


مادربوردها برای بیش از۲۰ سال از قطعات ضروری کامپیوترهای شخصی بوده اند. یک مادربورد را می توان مدل کوچک شده ای از یک شهر مدرن شامل تعداد زیادی ساختمان های پیش ساخته در نظر گرفت که هر کدام از آنها نیروی مورد نیاز خود را از سیستم الکتریکی شهر دریافت می کنند. بزرگراه های متعددی با عرض های مختلف اطلاعات را بین ساختمان ها منتقل می کنند. یک مادربورد زیر بنای اطلاعات و قدرت در مجموعه کامپیوتر است. در مادربوردها که «Main Board» نیز نامیده می شوند کارت های جریان های مختلف نصب شده اند که کارهای مختلف انجام می دهند. هر کارتِ جریانی، کار مخصوص خود را در کامپیوتر انجام می دهد و نیروی مورد نیاز خود را از سوکت دریافت می کند. مادربوردها با وجود رشد روز افزون توانایی هایشان از نظر اندازه مانند گذشته باقی مانده اند. در ادامه این متن شرح خواهیم داد که مادر بوردها چگونه کار می کنند و سوکت ها و اتصال دهنده های متعدد درون آنها به چه کار می آیند.
دورنما
PC های اصلی IBM شامل مادربوردهای اصلی PC بودند. در این طرح که در سال۱۹۸۲ عرضه شد مادربورد یک مدار چاپی بزرگ شامل میکروپروسور BIOS، ۸۰M ، سوکت های لازم برای حافظه CPU و مجموعه ای از شکاف ها (Slot) برای نصب کارت های اضافی بودند. اگر شما قصد داشتید که یک درایو فلاپی دیسک یا پورت موازی یا یک دسته بازی (Joystick) اضافه کنید، یک کارت جدا می خریدید و درون شکاف ها نصب می کردید. این روش نخستین بار در ماشین های Apple II ارایه شده به بازار به کار رفته بود. با فراهم کردن امکان افزودن کارت ها، Apple و IBM دو مورد مهم را پوشش دادند:
- امکان افزودن ویژگی های جدید به ماشین در طول زمان.
- ایجاد موقعیت برای تولید کنندگان و مسایل جانبی مبتکر.
مادربوردهای متفاوت مربوط به بازی های زمانی مختلف، Form Factor های متفاوتی دارند. Form Factor عبارت است از اندازه، شکل و طراحی فعلی مادر بورد. در حال حاضر بیش از۶ ، Form Factor برای مادربوردها وجود دارد، که با مراجعه به PC Guide می توانید طراحی های مختلف موجود برای آنها را مشاهده کنید.
اجزای مادربورد
یک مادربورد عبارت است از یک صفحه مدار چاپی چند لایه با مسیرهای ایجاده شده توسط مدارهای مسی که Trace نامیده می شوند و مانند یک جاده پر پیچ و خم برای حمل سیگنال ها و ولتاژها روی مادربورد هستند. تکنیک های ساخت لایه ای به این منظور که برخی از لایه ها یک صفحه بتوانند تنها به انتقال داده برای گذرگاه های BIOS ، پروسسور و حافظه و برخی دیگر برای انتقال ولتاژ و زمین (سیم صفر) اختصاص یابند بدون اینکه مشکل اتصال کوتاه در تقاطع ها ایجاد شود، بسیار مفید هستند. لایه های عایق بندی شده در یک ساندویچ مجتمع و کامل ساخته می شوند. چیپ ها وسوکت ها نیز روی مادربورد لحیم می شوند.
چند مثال
مادربورد MS-T ۶۹۴D Pro AR که پروسسورهای پنتیوم دوتایی را پشتیبانی می کند،۵ شکاف PCI (اتصال دهنده اجزای جانبی (Peripheral Component Interconnect و شکاف CNR (ایجاد کننده ارتباطات شبکه ای Communications Network Riser) دارد. صفحه این مادربورد سرعت۱۳۳ مگاهرتز را روی گذرگاه هایش و دستیابی فوق مستقیم به حافظه (Ultra-Direct Memory Access-۱۰۰-UDMA) را پشتیبانی می کند. چهار پورت UBS و کارت صوتی ATX ثابت نیز جزو Form Factor خود دارد.

پهنای گذرگاه داده
مادربوردهای مدرن پنتیوم، گذرگاه دیتایی به اندازه۶۴ بیت دارند. بدین معنا که پهنای گذرگاه داده ای که به پروسسور وارد یا از آن خارج می شود۶۴ بیت است. پروسسور پنتیوم هم چنین از ثبات های۳۲ بیتی برای کار با دستور العمل های۳۲ بیتی استفاده می کنند. سرعت و پهنای گذرگاه ها با به وجود آمدن پروسسورهای سریع تر و نیازهای کاربردی به شرح زیر رسانه افزایش یافته اند.
- معماری استاندارد صنعتی (ISA-Industry Standard Architecture) د۸ یا۱۶ بیت
- معماری استاندارد صنعتی توسعه یافته (EISA) د۸ یا۱۶ بیت
- معماری میکروکانال (MCA) د۱۶ یا۳۲ بیت
- باس محلی (VLB) VESA د۳۲ بیت
- اتصال اجزای جانبی (PCI) د۳۲ بیت یا۶۴ بیت.
- پورت گرافیکی پر سرعت (AGP) د۳۲ بیت
مجموعه چیپ ها (Chipsets)
چیپ ست ها، پشتیبانی لازم برای چیپ پروسسور را روی مادربورد فراهم می کنند. Intel ۴۴۰BX چیپ ستی است که در اکثر کامپیوترهای شخصی غیر Apple به کار می رود. چیپ ست را می توان قلب کامپیوتر در نظر گرفت زیرا که وظیفه کنترل و تعیین سرعت و نوع پروسسور، حافظه و شکاف های مصرفی را بر عهده دارد. چیپ دیگری که روی مادربورد وجود دارد Super I/O Controller (کنترل کننده ورودی- خروجی سوپر) نامیده می شود. وظیفه اصلی آن کنترل درایو فلاپی دیسک، صفحه کلید، موش، پورت های سریال و چاپگر است. طراحی های اخیر مادربورد شامل چیپ های اضافی برای حمایت از (Universal Serial Bus) USB ، کارت صدا، تنظیم کننده تصویری (Adaptor) و تنظیم کننده میزبان کامپیوتر و شبکه است. این چیپ ها هزینه لازم جهت افزودن یک شکاف تنظیم کننده را صرفه جویی می کنند.
خنک کننده ها (Fans)
طراحی چیپ ست های کوچک تر و افزایش سرعت آنها نیاز به خنک سازی مدارها توسط فن های الکتریکی مینیاتوری را افزایش می دهد. این فن ها، داخل کیس کامپیوترهای فعلی نصب می شود و جاذب های حرارت مانند رادیاتور ماشین، برای کمک به خنک شدن یک قسمت سطح خارجی آن به کار می رود. هم چنین مجموعه هایی نیز شامل (فن/ جاذب حرارت) همراه هم وجود دارند که حرارت قابل توجهی را از چیپ های مدرن پروسسور دفع می کنند. این مجموعه ها، حرارت را از چیپ با استفاده از روش خاصی دور می کنند. در این روش لایه هایی از گریس حرارتی بین دو سطح فلزی که با هم در تماس قرار دارند استفاده می شود. فن ها نیز اغلب سیم سومی برای کنترل سرعت فن دارند.
وبلاگ ها
این روزها اغلب از وبلاگ ها می شنویم. مثلاً گزارشگری، داستانی را از یک وبلاگ نقل می کند، یا موضوعی را از زاویه جدیدی از دید یک وبلاگ گزارش می کند. هم چنین نقل مطالب از وبلاگ ها در مجلات به وفور دیده می شود. با این حال ممکن است که شما تا به حال هیچ بلاگی(وبلاگی) ندیده یا قلمرو وبلاگ ها را تجربه نکرده باشید. وبلاگ ها واقعاً چیستند؟ امروزه میلیون ها عدد از آنها وجود دارد. همه اینها از کجا می آیند؟ این مقاله به شما کمک می کند که به دنیای وبلاگ ها راه یابید و حتی یاد بگیرید که وبلاگ شخصی خود را ایجاد و منتشر کنید!
وبلاگ چیست؟
یکی از جذاب ترین خصوصیات وبلاگ ها سادگی آنهاست.
یک وب سایت عادی را تصور کنید. معمولاً هر وب سایت دارای یک صفحه خانگی (Home Page) است، با لینک هایی با زیر صفحه هایی (Sub-Page) که شامل توضیحات بیشتر هستند. بیشتر وب سایت های عادی از همین فرمت استفاده می کنند. به این ترتیب اگر سایت کوچک باشد، شبیه یک بروشور آنلاین و چنانچه بزرگ باشد مانند یک دایره المعارف الکترونیکی می شود. مثلاً با مراجعه به سایت www.CNN.com مشاهده می کنید که این سایت شامل هزاران مقاله است که در گروه های متعددی دسته بندی شده اند. عنوان این گروه ها به علاوه همه مطالب جدید از طریق صفحه خانگی (صفحه ای که همان ابتدا، پس از وارد کردن آدرس وارد آن می شوید) قابل دسترسی هستند.
اما یک وبلاگ بسیار ساده تر است
یک وبلاگ عموماً تنها یک صفحه محتوی اطلاعات است. ممکن است آرشیوی از مطالب ورودی قبلی نیز وجود داشته باشد، اما صفحه اصلی یک وبلاگ تنها قسمت واقعاً مهم و مورد توجه آن است. یک وبلاگ با ترتیب زمانی معکوس ثبت می شود، بدین معنا که آخرین مطلب وارد شده، بالاتر از مطلب وارد شده قبلی قرار می گیرد و الی آخر. یک وبلاگ معمولاً عمومی است. یعنی همه قادر به دیدن آن هستند. مطالب ورودی یک وبلاگ معمولاً توسط نویسنده واحدی نوشته می شود. وبلاگ روشی برای انتشار آزاد اطلاعات است. هیچ روش خاصی برای آنها وجود ندارد. مثلاً وقتی لینکی به نظر من جالب می آید، فوراً آن را در وبلاگم قرار می دهم. ابزارهایی که اکثر وبلاگ نویسان از آنها استفاده می کنند وارد کردن مطالب در وبلاگ را در هر زمانی که دوست داریم فوق العاده آسان کرده اند. اصولاً، یک وبلاگ بسیار شبیه به یک مجله آنلاین یا یک دفترچه خاطرات است. نویسنده می تواند در مورد هر چیزی که دوست دارد در آن صبحت کند. بسیاری از وبلاگ ها پر از لینک های جالبی هستند که نویسنده آنها را یافته است. هم چنین شامل اطلاعات مختلف مورد علاقه نویسنده نیز می باشند.
چرا وبلاگ؟
با وجود اینکه وبلاگ ها می توانند کاملاً بدون هیچ فرم خاصی باشند، اما بسیاری از آنها روی فرم خاصی کار می کنند. مثلاً اگر وبلاگ نویسی به تکنولوژی علاقه مند باشد، ممکن است نویسنده گزارشی از مشاهدات خود در Costumer Electronice Show را در وبلاگش قرار دهد. برخی افراد از وبلاگشان به عنوان دفترچه یادداشت آنلاین استفاده می کنند. وقتی لینکی یا اطلاعاتی به نظرشان جالب می آید که دوست دارند آن را به خاطر بسپارند، آن را در وبلاگ خود پست می کنند. اگر هیچ کس نیز سراغ وبلاگ آنها نرود، این وبلاگ برایشان مفید خواهد بود، چون از طریق هر مرورگری در هر جای دنیا می توانند به آن دسترسی داشته باشند.
وبلاگ خود را بسازید
ایجاد وبلاگ شخصی بسیار آسان است. زیرا مجموعه ابزارهای مبتنی بر وب زیادی وجود دارند که مدیریت وبلاگ را فوق العاده آسان می کند. رایج ترین این مجموعه ابزارها (www.blogger.com) Blogger است. علاوه بر آن ابزارهای بسیار دیگری نیز در حال حاضر وجود دارد که از انواع فارسی آن می توان persianblog.com و blogsky.com را نام برد. ایجاد یک وبلاگ معمولی بسیار آسان است و تنها۵ دقیقه وقت می گیرد. کافی است اسم، آدرس ایمیل و چند مورد اطلاعات دیگر وارد کنید. سپس شکل ظاهری وبلاگ خود را از بین مدل های موجود انتخاب کنید و چند دکمه دیگر را فشار دهید. وبلاگ شما آماده خواهد بود. حال می توانید مطالب مورد علاقه خود را در وبلاگ وارد کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، تایپ مطلب مورد نظر و فشردن کلید «Post» در صفحه است. هم چنین این امکان وجود دارد که مطلب خود را هر زمانی که خواستیدتغییر داده یا اصلاح کنید، برای این کار کافی است از کلید «Edit» استفاده کنید. هر گاه از ورودی خود راضی بودید می توانید با فشردن کلید «Publish» ورودی جدید خود را برای عموم قابل مشاهده کنید.
میزبانی وبلاگ
شما سه نوع انتخاب برای محل قرار گرفتن وبلاگ خود دارید: می توانید وبلاگ را به طور مجانی در سایت میزبان blogger.com که blogspot.com نامیده می شود مستقر کنید. تنها یک URL عادی برای وبلاگ خود انتخاب می کنید و بقیه کارهای لازم برای استقرار وبلاگ را، blogspot.com خودش انجام می دهد. مثلاً وبلاگ من که نام دلخواه Marshall Brains Blog را برایش انتخاب کرده ام در آدرس اینترنتی http://MarshalBrain.Blogspot.com قرار داده شده است.هم چنین می توانید برای دریافت سرویس های بیشتر به Blogger.com مبالغی بپردازید. در مقابل۱۵دلار در سال Blogger.com قرار دادن تبلیغات در صفحه وبلاگ شما را متوقف می کند. هم چنین در مقابل یک شهریه ماهانه می توانید امکان افزودن عکس و زیر صفحه (Sub-Page) را نیز به وبلاگ خود اضافه کنید. علاوه بر این می توانید وبلاگ خود را به طور دلخواه روی وب سایت های دیگری مستقر سازید. در این صورت هر بار که چیزی را »Publisher« می کنید Blogger با استفاده از FTP ، آخرین کدهای HTML شما را به محل مورد نظر می فرستد. در این صورت چون میزبانی را خودتان انجام می دهید، آگهی های تبلیغاتی وجود نخواهد داشت.

نظرات 1 + ارسال نظر
دوست جمعه 1 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:02 ب.ظ http://www.linkdirectory.pergig.ir

یه سری به ما بزن
http://ibec.blogfa.com
http://persian-article.blogfa.com
http://www.linkdirectory.pergig.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد